Pierwsze zdania
Pierwsze zdania

Pierwsze zdania

W procesie rozwoju mowy i komunikacji dziecko uczy się między innymi, jak budować proste zdania. Na konkretnym przykładzie widać, jak można do tego wykorzystać pomoce edukacyjne JUMAMI do ćwiczeń, które pozwolą kilkulatkowi pomóc zrozumieć ten skomplikowany proces. Z doświadczenia wiem, że to dość trudna sztuka, nawet jeśli zasób słów u dziecka jest bardzo duży. Dlaczego? Bo na zadane pytanie najczęściej odpowiadają jednym słowem. Skonstruowanie prostego zdania na temat np. pokazywanego obrazka to już wyzwanie.

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

Karty edukacyjne JUMAMI 

Aby pomóc dziecku ułożyć krótką wypowiedź z wykorzystaniem 2, 3 lub więcej słów można wykorzystać cechy. Na początek warto zadać kilka prostych pytań lub spróbować opowiedzieć wspólnie, o tym co widzi na obrazku np. Co to jest? Jaki ma kolor? Gdzie mieszka? Co ma? Jakie jest? itp.

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

  Etykiety

Wykorzystuję do tego oprócz kart edukacyjnych które mamy, przygotowane odpowiednio wcześniej etykiety.
SŁOŃ

- szary/czerwony
- ciężki/lekki
- duży/mały
- w zoo/w lesie
- ma trąbę/ma skrzydła

BIEDRONKA:

- mała/duża
- w kropki/w paski
- fruwa/skacze
- czerwona/niebieska
- cicha/głośna

JABŁKO:

- okrągłe/kwadratowe
- czerwone/czarne
- ciężkie/lekkie
- owoc/warzywo
- słodkie/słone

BANAN:

- żółty/zielony
- podłużny/okrągły
- słodki/kwaśny
- na deser/na obiad
- miękki/twardy

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI
 
Dla zróżnicowania są one podzielone na te które pasują i te które są ich przeciwieństwem. W tej zabawie mamy 4 obrazki oraz przypisanych łącznie 10 cech (5 prawdziwych, 5 nieprawdziwych - opcjonalnie do wyboru). 

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

Dziecko otrzymuje podpowiedź, dzięki której łatwiej będzie mogło zapamiętać wyrazy, które powinny zostać użyte w budowaniu prostego zdania. Ponieważ na początku może stanowić trudność w zrozumieniu tego co oczekujemy od dziecka, to warto wspierać go na każdym etapie. 

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

Ćwiczenie:

Wykorzystując etykiety "cechy" obiektów, ćwiczenie to będzie poszerzało słownictwo dziecka o przymiotniki, przysłówki, czasowniki itp.  Ponad to możemy zacząć budować dłuższe wypowiedzi, a nawet proste zdania złożone np.
"Słoń jest szary, duży, głośny i ma długą trąbę."

Zamiast:

"Słoń jest szary."
"Słoń jest duży."
"Słoń jest głośny."
"Słoń ma długą trąbę."

To ćwiczenie ponownie można wykorzystać jako trening umiejętności logicznego i analitycznego myślenia (eliminowanie cech nieprawdziwych).

Powtarzamy to ćwiczenie kilka razy, dając tym samym dziecku czas na opanowanie nowego materiału. Dążymy do tego, aby kilkulatek nauczył się wykorzystać zasób słów który posiada do ułożenia krótkiej wypowiedzi na konkretny temat.

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

karty edukacyjne JUMAMI

Pliki (1)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl